Een sollicitatiegesprek in de horeca: zo maak je een goede indruk!
Je hebt gesolliciteerd op een vacature en je bent uitgenodigd voor een sollicitatiegesprek in de Horeca? Wat goed! Maar hoe bereid je je nu het beste voor en hoe overtuig je jouw werkgever in een persoonlijk gesprek?
Het eerste gesprek is een uitgebreide oriëntatie voor beide kanten. Zo weet jij of dit de werkgever is die je zoekt en de Horecawerkgever kan kan voor zichzelf bepalen of jij de juiste kandidaat bent voor de functie. Een sollicitatiegesprek in de Horeca verloopt over het algemeen volgens een bepaalde opzet. Meestal wordt gestart met een introductie over het bedrijf, waarna er tijd is om jezelf voor te stellen, vragen te beantwoorden en vragen te stellen. Daarna volgt vaak de afsluiting met informatie over de vervolgprocedure.
Het gesprek voorbereiden
Probeer zoveel mogelijk informatie te vinden over het Horecabedrijf, hoe groot is het, is het onderdeel van een groep, wat wordt er geserveerd, hoe zit de organisatie in elkaar en wat zijn de ontwikkelingen in de omgeving? Doe onderzoek naar welk type gasten er komen en wat zij verwachten. Mogelijk heb je een connectie op LinkedIn die bij het bedrijf werkt of heeft gewerkt. Vraag hem of haar de informatie die je nodig hebt of wellicht wil diegene wel een aanbeveling doen, altijd handig!
Bedenk vantevoren mogelijke vragen
Maak van tevoren een lijst met mogelijke vragen. Misschien heb je vragen over de verwachting, doelstellingen, verantwoordelijkheden of werktijden? Het sollicitatiegesprek is het moment om meer informatie in te winnen! Dus stel vragen over de geschiedenis, de organisatie, rapportage lijnen, toekomstplannen en de afdeling. Jouw toekomstige werkgever wil ook weten wie jij bent en bereid je dus voor op vragen die je kunt verwachten. Veel gestelde vragen zijn:
- Wat is de reden van vertrek bij je vorige werkgever
- Wat is je motivatie om in dit bedrijf te komen werken
- Wat zijn je verwachtingen van de werkzaamheden
- Waarom zouden we jou voor deze functie moeten aannemen
- Noem eens twee goede eigenschappen op van jezelf
- Kun je ook twee slechte eigenschappen noemen
Kom op tijd
Het is erg belangrijk op tijd aanwezig te zijn voor het gesprek. Neem ruim voldoende de tijd om bij het Horecabedrijf te komen, als je met openbaar vervoer gaat, neem dan een bus of trein eerder. Plan de route van te voren, weet je hoe je er moet komen, welke afslag of welke tram of bus, of als je met de auto gaat, waar je kunt parkeren.
Zorg dat je het telefoonnummer en de naam van het contactpersoon bij je hebt. Mocht je ondanks alle voorbereiding toch vertraagd zijn, dan kun je haar of hem op tijd op de hoogte stellen.
Zorg voor een goede eerste indruk
Als je iemand voor het eerst ontmoet, dan krijg je binnen een paar seconden een bepaalde indruk van die persoon. Deze eerste indruk heeft grote invloed op hoe je iemand ervaart. Veel factoren spelen mee bij die eerste indruk; je kleding, je handdruk, oogcontact, je houding (verbaal en nonverbaal) en stiptheid. Laat zien dat je voorbereid bent en neem je vragenlijst, een kopie van je CV mee en uiteraard je legitimatiebewijs. Na afloop van het eerste gesprek hebben beide kanten een indruk van elkaar gekregen. Er zal in de meeste gevallen niet direct een besluit worden genomen maar er worden meestal wel afspraken gemaakt over het vervolg van de procedure. Als dit niet duidelijk wordt aangegeven, vraag er dan naar. Je weet dan in het ieder geval wanneer en hoe je geïnformeerd gaat worden.
Na het gesprek
Zodra je uit het gesprek vandaan komt is het aan te raden een verslagje hiervan te maken voor jezelf. Hoe vond je dat het ging, met welke mensen heb je gesproken, wie heb je verder ontmoet, beschrijf de verantwoordelijkheden van de positie, de focus voor de toekomst en andere punten die de interviewer van belang vond. Omschrijf ook op welke punten je het gesprek goed vond lopen en waar het minder goed ging. Als blijkt dat het gesprek succesvol was, dan kun je het verslag goed gebruiken voor een tweede gesprek. Was het gesprek niet succesvol, dan kun je hiervan leren en bij een volgend gesprek niet weer dezelfde fouten maken.
Wat bespreek je in een tweede gesprek
Ben je uitgenodigd voor een tweede gesprek? Van harte! Het tweede gesprek is bedoeld om de arbeidsvoorwaarden te bespreken. De hoogte van het vaste- en variabele salaris wordt besproken. In de Horeca CAO vind je hier meer informatie over. Ook wordt er in een tweede gesprek gesproken over je arbeidscontract. Hier staat onder andere in vermeld welke functie het betreft, wat de duur is van de overeenkomst, aantal werkuren per week, opzegtermijn, vakantiedagen, proeftijd en maaltijden tijdens werktijd. Secundaire arbeidsvoorwaarden zijn vaak per bedrijf geregeld en afhankelijk van de functie waarin je werkt. In de Horeca krijgen over het algemeen medewerkers alleen een auto, telefoon of laptop van de zaak als deze ook daadwerkelijk nodig zijn voor de uitvoering van de functie. Meer informatie over wet- en regelgeving omtrent arbeidsvoorwaarden vind je op het website van het Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid.
Filmpje met tips voor het sollicitatiegesprek