Werksfeer typisch voor werken in de Horeca
Medewerkers in de Horeca in Nederland zijn vaak jonge mensen, veelal uit verschillende culturen. De werksfeer onderling is meestal erg plezierig en collega’s worden in veel gevallen vrienden die elkaar ook buiten het werk om regelmatig zien. Humor speelt een belangrijke rol in het werk. Naast een leuke werksfeer zijn er ook uitstekende (internationale) loopbaan mogelijkheden, vooral in de keten bedrijven en hotels. Maar ook binnen de kleinere bedrijven zijn er vaak goede doorgroei mogelijkheden. je kunt veel en snel leren. Dit komt vooral vooral doordat je veel nieuwe dingen mag doen maar leren wordt ook vaak ondersteund met cursussen en trainingen. Omgang met directieleden is meestal plezierig en informeel.
De branche is dynamisch en, met name in de grote steden, internationaal en multidisiplinair waardoor geen dag hetzelfde is. Op alle gebieden staat de mens centraal en een medewerker kan nog steeds het verschil maken. Probleemoplossend vermogen, passie en creativitieit kunnen dan ook volop worden aangesproken en een medewerkers krijgt veel verantwoordelijkheid en zelfstandigheid. Medewerkers in de Horeca houden van hun vak, de belevenis en de mensen die erin werken. Het is geen werk maar een lifestyle.
Het Horeca landschap in Nederland is erg divers, snackbars of fastfood restaurants, bars, nachtclubs, congreslokaties, restaurants, de pizza courier, pensions en hotels, het valt allemaal onder dezelfde branche. Al deze bedrijven zijn ook om in te werken verschillend. Werktijden zijn anders, gewenste opleidingsniveau's verschillen, benodigde vaardigheden zijn anders, en overal zullen weer andere competenties worden gevraagd. Hoewel het minimum salaris per functie is vastgesteld via de CAO zijn ook de verdienste niet overal gelijk. Je zou kunnen zeggen dat er voor iedereen wel een plekje te vinden moet zijn in de Horeca.
De gast
De mensen die Horecabedrijven bezoeken worden geen klant maar gast genoemd. Alles in deze branche draait om de gast. Dit geldt voor de medewerkers die direct in contact staan met gasten, zoals de bediening, maar zeker ook voor de ondersteunende afdelingen die geen, of minder direct contact hebben met gasten zoals bijvoorbeeld de keuken, de schoonkaak en kantoormedewerkers . Volgens de statistieken zal een gast met een slechte ervaring dit aan minstens 8 mensen doorvertellen en sites waarop gasten ervaringen met elkaar delen worden steeds vaker geraadpleegd. Een tevreden gast is daarom van het allergrootste belang voor het voortbestaan van het bedrijf.
Iedere gast heeft verschillende verwachtingen en behoeftes. Bovendien kunnen behoeftes en verwachtingen van één gast van uur tot uur veranderen. Om de gast tevreden te stellen is het daarom belangrijk dat de medewerkers gastgericht zijn. Dit betekent een goed inlevingsgevoel, zeer flexibel zijn, grote mensenkennis, goed kunnen luisteren en communiceren en het leuk vinden om iets voor andere mensen te kunnen betekenen.
Teamwerk
Een Horecabedrijf bestaat uit verschillende afdelingen die elkaar allemaal nodig hebben om de gast tevreden te stellen. Een bedrijf in deze branche is vaak zeven dagen per week geopend en bijna iedere afdeling bestaat daarom uit verschillende teams die op verschillende tijden werken. Het kunnen functioneren in een team, samenwerken met collega’s, meedenken met collega’s en het teambelang voor je eigen belang kunnen plaatsen zijn dan ook belangrijke eigenschappen van alle mensen die werkzaam zijn in de Horeca.
Internationale omgeving
Met name in de grote steden en in internationale hotels worden gasten ontvangen van verschillende nationaliteiten, bovendien werken in de Horeca ook vaak mensen die geen Nederlands spreken. Het spreken van andere talen en begrip voor andere culturen is daarom erg belangrijk.
Dynamisch en afwisselend
In de Horeca is geen dag hetzelfde. Je weet meestal niet van tevoren hoeveel gasten je kunt verwachten en er gebeuren vaak onverwachte zaken. Onverwachte extra drukte of een zieke collega bijvoorbeeld mag echter geen invloed hebben op de dienstverlening naar een gast. Het is soms wel een uitdaging om de gast in deze situaties toch tevreden te stellen en daar komt dan veel flexibiliteit van de medewerkers bij kijken. Soms wat langer doorwerken als gepland, even helpen in andere afdelingen, diensten of vrije dagen wisselen om een werkrooster weer rond te krijgen of even een tandje harder werken zijn hier voorbeelden van.