7 redenen waarom iedereen een keer Horecawerk gedaan zou moeten hebben!

Door Nienke Leep  -  15 december 2024

Ik was 15 jaar oud toen ik bij mijn allereerste baantje in de horecabranche terecht kwam, wat eigenlijk wel grappig was aangezien ik niet eens op zoek was naar een baantje aangezien ik al bij de Jumbo werkte als vakkenvuller. Mijn vriendin vertelde me dat ze bij een lokale pizzeria waar zij werkte nog een medewerker bediening/ telefoniste zochten. 

Door deze baan heb ik veel dingen geleerd en meegenomen voor verdere banen, om die reden deel ik graag mijn 7 redenen waarom horecawerk een positieve bijdrage levert aan jouw toekomstige carrière. 
 

1. Door horecawerk word je sociaal 

In de horeca is het natuurlijk belangrijk dat je goed met mensen kunnen omgaan aangezien je continue in contact komt met nieuwe mensen die je niet kent. Als je bijvoorbeeld in de bediening werkt spreek je erg veel mensen aan, je begroet mensen maar je krijgt soms ook klachten en daar moet je natuurlijk ook mee om kunnen gaan. 

Het is niet alleen belangrijk dat je goed met de gasten om kan gaan maar ook goed met je collega’s, aangezien je tijdens je werk veel dingen door zal geven aan je collega’s. Zelfs iets kleins zoals dat jij misschien doorgeeft dat tafel 5 nog een fles water wilt, want als jij dit niet goed doorgeeft wordt het misschien niet geregeld en kunnen er gasten ontevreden van worden. Er kan ook een hoop misgaan als je niet goed communiceert met je collega’s.
 

2. Met kritiek leren omgaan 

Kritiek ontvangen is misschien wel een van de lastigste dingen die je te horen kan krijgen van gasten bij horecawerk. Het kan bijvoorbeeld zijn dat een gast een verkeerde bestelling heeft ontvangen. Dat is natuurlijk vervelend, maar relatief snel op te lossen. Soms kan je in een bepaalde situatie terecht komen, die minder eenvoudig te verhelpen is. Denk bijvoorbeeld aan een gast met agressief en onredelijk gedrag. Zo heb ik bijvoorbeeld een situatie meegemaakt waarin een gast te veel alcohol had gedronken, waardoor hij onredelijk en agressief gedrag vertoonde. 

Als je kritiek ontvangt is het belangrijk dat je weet hoe je er mee om kan gaan want je kan natuurlijk niet onbeleefd zijn tegen de gast. Wees goed op de hoogte van het beleid van het bedrijf waar je werkzaam bent, zodat je direct goed kunt handelen. Als je vaak klachten afhandelt ga je steeds beter en zelfverzekerder in je schoenen staan. Hierdoor leer je dus om te gaan met kritiek wat je dus helpt in de verdere banen die je misschien wel krijgt. 
 

3. Je leert te denken in oplossingen

Alles draait om tijd in de horeca, wat inhoud dat gasten natuurlijk het liefste hun bestelling gelijk willen ontvangen na het bestellen, maar dat lukt nou eenmaal niet. Soms kun je zorgen dat het wel allemaal wat sneller gaat, je bedenkt dus oplossingen. Zo kan je denken aan kritiek maar ook aan hoe je dingen wil doen. Bijvoorbeeld of je eerst vraagt aan gasten of ze nog wat nodig hebben of dat alles naar wens is, of dat je misschien eerst wel een andere tafel afruimt en/of dekt. Hierdoor kan je sneller nadenken over oplossingen en dat is fijn voor elke baan!

 

4. Horecawerk is hard werken

Omdat het zoals eerder gezegd om tijd draait gaat alles heel snel. Bij horecawerk heb je eigenlijk geen zekerheid of het druk gaat worden of juist rustig, als het bijvoorbeeld druk is, is het meestal ook écht druk, en dan zal je erg veel lopen en dat betekent dus hard werken. Dit maakt jou een harde werker en dat brengt natuurlijk super veel positiviteit mee naar verdere banen.

 

5. Je leert flexibel te zijn 

Niets is zo afwisselend als de werktijden in deze branche, aangezien je meestal langer moet blijven als het druk is. Zo heb ik bijvoorbeeld op Koningsdag wel 3 uur langer door moeten werken omdat er net een feest was geweest en iedereen nog even trek had in pizza. Horecabedrijven zijn echt afhankelijk van de drukte en daarom hebben ze veel werknemers nodig die bereid zijn om langer te blijven als het druk is omdat het bedrijf simpelweg de hulp nodig heeft. Maar het kan daarentegen soms ook zijn dat je eerder weg mag omdat heel rustig is en er bijna geen gasten zijn.
Ook heb je in horecawerk soms ook verschillende diensten, zoals ontbijtdienst, lunch dienst en diner dienst dit zorgt voor veel afwisseling en hierdoor word je flexibel, en dit brengt veel voordelen. 
 

6. Werken in een gezellige sfeer  

Naast al die drukte en haast die je hebt heb je soms ook wel even tijd voor gezellige momentjes. Soms heb je heel erg leuke gasten waar je even lekker een praatje mee kan hebben. Maar je hebt natuurlijk ook collega’s in je team waar je af en toe dingen mee kan delen, dit zorgt voor teambuilding en dat maakt het werken veel leuker! Daarom is horecawerk ook gewoon heel erg gezellig.

 

7. Elke dag is anders in horecawerk

Een dag in de horeca is nooit hetzelfde als de voorgaande of die erna. Vaak heb je verschillende shifts waardoor het ook allemaal al anders is. Soms zal je dus telefonisch bezig zijn en/of bestellingen opnemen van gasten. En de andere dag word je misschien weer ingezet voor de bediening of misschien wel achter de bar staan. Dit zorgt voor veel wisselvalligheid en dus ook flexibiliteit. 

 

Ben jij overtuigd van de toegevoegde waarde van horecawerk, klik dan op onderstaande button voor ons actueel overzicht van onze bijbanen!
 
 
 

 
   

Reacties

Er zijn nog geen reacties geplaatst.

Typ hier jouw bericht:

Naam*
E-mailadres
Je bericht*
Neem de code over*
Captcha

Adverteren

Als u wilt adverteren op deze website, neem dan contact op via info@xs2jobs.nl of klik op werkgevers.

Volg ons

Op social media